РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Областна администрация Габрово

Новини

„Свободата през погледа на детските очи“ е акцентът в програмата на Национално честване Шипченската епопея

„Свободата през погледа на детските очи“ е акцентът в програмата на Национално честване Шипченската епопея, което се провежда под патронажа на Президента на Република България. Това обяви областният управител на Габрово Невена Петкова днес, по време на представянето на програмата за тържествата, които ще преминат и под знака на 140 – годишнината от Шипченската епопея. „Датата и мястото, което сме избрали за презентиране на събитието не са случайни, защото от днес отброяваме точна един месец до кулминацията на връх Шипка, а сме в Регионалния исторически музей, където вече е подредена изложбата „Габрово сигурният тил на Шипка“ – обясни Петкова. Тя поясни, че програмата е богата и наситена със събития, а в организацията се включват над 10 институции. Вече има две виртуални изложби достъпни за разглеждане, предстои на 21 август да бъде открита външна изложба „140 години признателност“. Освен че ще представя уникални архивни кадри, които малцина са виждали, идея е тя да бъде своеобразен мост между поколенията. „Ние акцентираме върху децата, които са нашето бъдеще, но те трябва да знаят и нашето минало. Затова обединени двете институции – Държавен архив – Габрово и Областна администрация – Габрово, подбраха кадри, разкриващи емоции и признателност. Изложбата ще бъде внушителна по размери, ситуирана пред Националната Априловска гимназия, но по-важното е усещането, което тя ще внушава на всички габровци и гостите на града.“ – сподели областният управител. В честването ще има и международно участие обяви Невена Петкова и поясни, че се очаква на 24 август да пристигнат група русначета, които да се включат активно в тържествата. Асоциация „Освобождение“ от Ловеч е поела ангажимент да организира среща „140 години памет“ с родственици на участници в епопеята като са издирени и поканени вече потомци на български опълченци, а също така и на руски, украински, белоруски, и полски войници. Още един момент от програмата, на които областният управител постави акцент е една интересна изложба, която ще бъде открита на 25 август и представлява виждането на тема „Свобода“, пречупено през детския поглед, организатор на която са Ротари клуб – Габрово. Изложбата е с рисунки на ученици на художничката Ема Вертерова и ще бъде допълнена от уникални рисунки на деца на възраст 4 и 5 години от ДГ „Радост“ и ДГ „Явор“. Отново там всички присъстващи ще видят една продукция - блиц въпроси с дечица. „Повярвайте отговорите, дадени на простички въпроси като „Какво е свобода?“ и „Какво е Шипка?“ са толкова истински и по детски чисти, че ще ви накарат и да се усмихнете, и да се замислите.“ – разказа Невена Петкова. Спазвайки традицията и през настоящата година ще има състезания за деца и открит урок. Новото е, че урокът по родолюбие ще изнесат двама млади хора – докторантите на проф. Петко Петков - Иван Христов и Йордан Минчев. В кулминационния ден 26 август се предвиждат отново много мероприятия на Върха и в Габрово. Точно по обед ще се състои официалната част на връх Шипка, и възстановка на събитията. „Веднага след това ще поканим всички дошли да съпреживеят с нас празника на едно българско хоро – символ на вечния кръговрат и на обединението ни, което имаме амбицията да започне от Паметника на Свободата до паркинга на връх Шипка.“ – сподели областният управител. Разбира се предвижда се денят да завърши с тържествен концерт и заря – проверка на площада в Габрово, както подобава на събития с национално значение, коментира още Петкова и допълни, че за всички тези мероприятия са осигурени средства от Министерски съвет, Министерство на културата, което също ще финансира едно от събитията.

„И през настоящата година Национално честване Шипченска епопея ще бъде проведено и организирано благодарение и на родолюбиви българи, собственици на фирми. Нашата огромна благодарност е към дарителите ни - фирмите ЕЛВИ ООД, ПАРАЛЕЛ ЕАД, СИБАНК, ХАМБЕРГЕР БЪЛГАРИЯ, ХЕЛИОС АД, ХЕРОС СТРОЙ, ДИСИКОМ ООД. Благодарим за подкрепата и на Обществен дарителски фонд – Габрово и Община Габрово.“ – обяви пред медиите областният управител на Габрово Невена Петкова, която изказва благодарност и на всички, участници в организацията на Национално честване Шипченска епопея – Регионален исторически музей – Габрово, Регионална библиотека „Априлов – Палаузов“ – Габрово, Държавен архив – Габрово, Национален парк-музей „Шипка – Бузлуджа“, Исторически музей – Казанлък, Ротари клуб – Габрово, Регионално управление на образованието, Асоциация „Освобождение“ – Ловеч, Инициативен комитет при кмета на община Хасково, Национално дружество „Традиция“, Областна администрация – Стара Загора, НЧ „Будителите“ – Габрово.

Цялата програма за тържествата може да намерите на сайта на Национално честване Шипченска епопея www.shipka.org, както и на страницата ни във Facebook

Областният управител събра представители на териториални структури, за да коментират намаляването на административната тежест върху гражданите и бизнеса

Областният управител Невена Петкова проведе работна среща с представители на общините от област Габрово и териториалните структури на Националната агенция по приходите, Национален осигурителен институт, Агенция „Митници“, ГРАО - Габрово, ОД на МВР, Служба по геодезия, картография и кадастър и директора на Агенцията по вписвания – Велико Търново. Поводът за срещата са предприетите мерки от Министерски съвет за намаляване на административната тежест върху гражданите и бизнеса чрез премахване на изискването за предоставяне на някои официални удостоверителни документи на хартиен носител.

Невена Петкова запозна участниците в срещата с Решението на Министерски съвет, с което в срок до 1 септември 2017 г. административните органи трябва да приведат системите си за електронен обмен на документи в съответствие с единен технически протокол, утвърден от председателя на Държавната агенция „Електронно управление“. Предсрочното изпълнение на протокола ще гарантира незабавното стартиране на процеса по облекчаване па административната тежест и ще повлияе положително процесите на предоставяне на административни услуги на гражданите и на бизнеса.

Дванадесетте документа, които бяха коментирани на днешната среща са: Удостоверение за вписани в регистър БУЛСТАТ обстоятелства, издавано от Агенцията по вписванията;Удостоверение за вписванията, отбелязванията или заличаванията по партида на юридическо лице в Имотния регистър, издавано от Агенцията по вписванията;Удостоверение за вписванията, отбелязванията или заличаванията по партида на физическо лице в Имотния регистър, издавано от Агенцията по вписванията;Удостоверение за актуално състояние от Търговския регистър, издавано от Агенцията по вписванията;Удостоверение за наличие или липса на задължения за публични държавни вземания, събирани от митническите органи, издавано от Агенция „Митници“;Удостоверение за семейно положение, издавано от общинска администрация;Удостоверение за съпруг/а, деца, издавано от общинска администрация; Удостоверение за брак, издавано от общинска администрация; Удостоверение за наличието или липсата на задължения, издавано от Националната агенция за приходите;Удостоверение обр. УП-7 за размер и вид на пенсия/и и добавка/и, издавано от Националния осигурителен институт;Удостоверение обр. УП-8 за доход от пенсия/и и добавка/и, издавано от Националния осигурителен институт;Удостоверение за признаване на придобито висше образование в чужбина, издавано от Националния център за информация и документация.

Всеки един, представляващ институция сподели своите виждания за процеса, както и възможността това да се случи. Някои от тях от години предоставят електронни услуги за своите потребители чрез така нар. Персонални идентификационни кодове. Така например „80 % от услугите на Националната агенция по приходите са електронни каза Николета Савчева и допълни, че от 2009 година в НАП – Габрово е въведено Комплексно административно обслужване, но за съжаление не се използва често“. Представителите на общините са категорични, че когато има възможност използват електронните услуги, както и че целят максимално да улеснят гражданите. „Всяка една структура в по-малка или по - голяма степен има готовност да спази сроковете, определени в Решението на Министерски съвет.“ – казаха в заключение участници от срещата, но са категорични, че законодателната нормативна база трябва да претърпи много корекции, за да може структурите да работят електронно.

Наблюдава се значителен ръст на неизпълнените предписания дадени от Дирекция „Инспекция по труда", както и тенденция на увеличаване на общия брой декларирани трудови злополуки, спрямо 2015 г.

Членовете на Областния съвет по условия на труд се запознаха с информация за контролната дейност на Дирекция „Инспекция по труда" през второто тримесечие на 2017г. във връзка със спазване на трудовото законодателството по отношение на здравословните и безопасни условия на труд. Инспекторите от Дирекцията са извършили 377 проверки, в т.ч. 300 планирани проверки. Постъпилите сигнали през изминалото тримесечие са 62, като от тях два сигнала са за проблеми, отнасящи се до осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд. Единият сигнал е неоснователен според проверка, а за втория са направени предписания.

Проверени са 37 строителни обекти на територията на Област Габрово. „Стремежа ни е контролът по здравословни и безопасни условия на труд да обхване всички строителни обекти, за които имаме информация - от информационни табели, по данни на РО „Държавен строителен надзор", при огледи или от сигнали.“ – коментира директорът на Дирекцията Катя Колева.

През 2017г. Дирекция „Инспекция по труда" със седалище Габрово има планирани проверки по областна мярка „ спазване на нормите за безопасност на работното оборудване и технологичните процеси в предприятия от всички икономически дейности". По тази мярка през тримесечието са извършени 72 проверки.

Наблюдава се значителен ръст на неизпълнените предписания – 14, за разлика от първото тримесечие на 2017г., когато няма установени неизпълнени предписания. Неизпълнените предписания са основно по трудови правоотношения 13 бр. и едно неизпълнено предписание по здравословни и безопасни условия на труд - нарушение, установено на строителен обект. За всяко неизпълнено предписание Дирекцията търси административно-наказателна отговорност, като размерът на санкцията, съгласно чл. 415, ал. 1 от Кодекса на труда е от 1500 до 10 000 лева.

От изнесената информация става ясно още, че през второто тримесечие на 2017 г. се запазва тенденцията от предходните години на съотношението на констатираните нарушения по здравословни и безопасни условия на труд. Най-голям процент са нарушенията по вътрешно-фирмена организация за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд - 616 нарушения.

По време на заседанието беше представена информация и по отношение на трудовите злополуки и професионални заболявания през 2016 година. През 2016 г. в ТП на НОИ - Габрово са декларирани 72 бр. злополуки. От тях за бЗ бр. са издадени разпореждания за приемането им за трудови, 9 бр. не се приемат за такива. Съвместно с представители на Дирекция “Инспекция по труда” - Габрово, през 2016 г. са извършени 10 разследвания на злополуки, на основание чл.58, ал. 1 и ал.2 от КСО. През 2016 г. има една трудова злополука, довела до трайна инвалидност, има две признати трудови злополуки, довели до смърт и четири нетравматични - довели до смърт, за които ТЕЛК се е произнесъл за липса на причинно- следствена връзка.

През периода няма получени бързи известия за сигнализиране на съмнения за професионални болести, уточняват от НОИ – Габрово, откъдето правят изводът, че се забелязва тенденция на увеличаване на общия брой декларирани трудови злополуки, спрямо 2015 г.- регистрирани 47 бр. трудови злополуки, което се дължи според тях на неспазването на безопасните условия на труд и ниската квалификация на пострадалите.

Още една интересна статистика представляват и загубените календарни дни вследствие трудови злополуки през 2016 г., които са 3300, а това е с 900 дни повече спрямо 2015 г. „Извършени са текущи проверки на осигурители по спазване на нормативните актове по осигуряването за трудови злополуки и професионална болест, като за резултатите са съставени констативни протоколи и са дадени задължителни предписания. Целта на проверките е да се насочи вниманието на работодателите върху значимостта на безопасността и здравето при работа, както и методическа помощ и консултации по повод на декларирането на злополуките.“ – каза още директорът на ТП на НОИ – Габрово Тодор Костов по време на заседанието на Комисията.

Заместник – министър Малина Крумова коментира проблеми във В и К – сектора с експерти от общините и В и К – дружеството

Ползотворна работна среща проведоха представителите на общините от областта и В и К-дружествата със заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Малина Крумова. Поводът за посещението в Габрово бяха неизяснени въпроси, свързани с ВиК реформата, както и проблеми на общините, срещнати при изпълнение на Договора с Асоциацията по ВиК. Експертите дискутираха конкретни казуси от практиката. В тази връзка зам.- министър Крумова беше категорична, че натрупаният вече опит, в хода на работата, е изключително важен. „Министерството не е носител на цялото познание. Отворени сме за предложения, както законодателни, така и практически, с които да се улесни и подобри процесът на реформата в сектора и да стане по-ефективен“ – каза още зам. – министър Крумова. Според нея е недопустимо излишното забавяне на процеса, особено в консолидираните области. Тя очаква до края на годината да стартира процедурата за Регионалните прединвестиционни проучвания за петте новоконсолидирани територии, където попада и габровската.

По време на срещата бяха коментирани и следващите стъпки, които трябва да се предприемат след присъединяването на Община Севлиево към АВиК, а по отношение на преструктурирането на общинското предприятие Бяла ЕООД, зам. – министърът препоръча заинтересованите страни да седнат на една маса и да разговарят. От думите й стана ясно, че инициативата е в ръцете на севлиевската община, като тя изрази готовност да се включи в обсъждането и да съдейства за вземането на най-доброто решение.

„Проектът за изграждането на язовир „Нейковци“ не е спрял“, това каза зам.-министърът по повод питане от страна на представители на община Трявна и обясни, че се очаква техническият проект да бъде готов до края на годината. Има желание от страна на министерството този проект да бъде завършен, макар и да не е ясно към момента как ще бъда финансиран.

Как малките общини ще могат да кандидатстват по проекти, попитаха по време на срещата, защото населени места с еквивалент жители между 2000 и 10 000 в момента нямат достъп до безвъзмездни европейски средства по оперативните програми за обновяване на ВиК мрежите и пречистващи съоръжения, тъй като не отговарят на изискванията. По този повод зам.-министър Крумова обясни, че се планира създаването на еквивалентен фонд, който да финансира дейности, с които да се постигнат мерките за качество на водите в по-малките населени места. Тя допълни, че в момента се прецизират мерките и изискванията за изпълнение на такива проекти, които ще бъдат въз основа на регионалните прединвестиционни проучвания.

След тази работна срещата областният управител Невена Петкова, която беше и инициатор на посещението на заместник – министър Малина Крумова, ще обобщи и изпрати до МРРБ всички постъпили законодателни предложения от страна на общините в област Габрово.

Областният съвет по образование, наука, младежки дейности обсъди Механизма за съвместна работа на институциите по обхващане и задържане в образователната система на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст

Областният управител Невена Петкова ръководи заседание на Областния съвет по образование, наука, младежки дейности, култура и спорт. В него представители на общинските администрации, образователни, социални и културни институции и неправителствени организации дискутираха Механизма за съвместна работа на институциите по обхващане и задържане в образователната система на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст. „Той е приет и създаден от Правителството с Решение № 373 от 05.07.2017год. за съвместна работа на институциите по обхващане и задържане в образователната система на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст. – поясни Петкова и допълни, че причина за въвеждането му е необходимостта от интегрирана политика и ангажираност на всички ведомства и институции, свързани с образованието и с личностното и професионалното развитие на децата и учениците в България. Целта на механизма е да се подобри взаимодействието между институциите и да се определят функциите и задълженията на всички отговорни страни. Областният управител каза още, че по данни на Националния статистически институт през учебната 2015/2016 година приблизително 21 000 ученици са напуснали образователната система, което означава, че всеки 7-ми ученик между 15 и 18 години не е в училище. Основните причини са свързани със социално-икономически фактори, институционални проблеми, миграция, фактори на местоживеенето и жилищната среда, етнокултурни фактори, както и проблеми, свързани с образователната система. „Комплексните мерки и добрата координация между институциите от няколко различни сектора на всяко ниво на управление – национално, регионално, местно и училищно, са крайно необходими.“ – категорична е Петкова, която определи тази среща като първата от поредица такива. Тъй като Механизмът поражда множество въпроси, областният управител пое ангажимент след като всички членове на съвета се запознаят задълбочено с него да ги опишат, след което да бъдат обобщени и зададени на заместник министър – председателя.

Началникът на РУО – Габрово Георги Маринов коментира, че Механизмът налага създаване на екипи за съвместна работа на институциите за обхващане и задържане в образователната система на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст. Включва правила за обмен на информация между институциите за децата и учениците, които не са обхванати в образователната система, които са в риск от преждевременно отпадане, преждевременно са отпаднали или не могат да бъдат открити на постоянния им или на настоящия адрес.

С Механизма се определят редът и сроковете за формиране на екипите за съвместна работа на институциите, както и дейностите, чрез които ще се идентифицират децата и учениците в задължителна училищна възраст, които не са обхванати в образователната система. Механизмът посочва и начина на взаимодействието на екипите с компетентните институции, с родителите, както и за привличането на медиатори.

Георги Маринов допълни още, че след заседанието РУО – Габрово ще изпрати до всички присъстващи институции изготвен от тях план/график с кратко и ясно разписани задълженията и сроковете за изпълнение.

Още статии...