РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Областна администрация Габрово

ОТЧИТА СЕ ЗНАЧИТЕЛЕН РЕЗУЛТАТ В РАБОТАТА НА ДЪРЖАВАТА ЗА ГАРАНТИРАНЕ ПРАВОТО НА ОБРАЗОВАНИЕ НА ДЕЦАТА И УЧЕНИЦИТЕ За област Габрово от началото на дейността на Механизма до сега процентът необхванати деца и ученици се променя от 17 % на 1,5 %

През последните години България има все по-координирана и целенасочена политика за обхващането на деца и ученици в образователната система и реализира значителни резултати в усилията за проследяване правото на образование. Това беше отчетено на онлайн среща на Координационното звено по Механизма за съвместна работа на институциите по включване и предотвратяване на отпадането на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст, в която участваха и областният управител Невена Минева и началникът на РУО – Габрово Георги Маринов.

При откриване на срещата вицепремиерът Томислав Дончев отбеляза, че с работата си екипите по обхват са разрешили един от основните проблеми в образованието, а именно обхващането на децата и учениците в образователната система. Според него целият натрупан опит на институциите да работят заедно трябва да се съхрани и да продължи в максимална степен след преодоляване на предизвикателствата, свързани с пандемията.

По данните за дейността на Механизма за последните три години в системата са се върнали или са записани за първи път над 50 000 деца и ученици. Увеличава се и броят на обхванатите в задължително образование, като новозаписаните през тази година са над 6 000. Успоредно с това намалява и делът на необхванатите 15-годишни ученици, като към момента той е само 5% за разлика от 2018 г., когато е бил над 7%. Наблюдава се и тенденция за увеличаване на средния брой години, в които учениците остават в образователната системата. За област Габрово данните сочат, че от 12 137 подлежащи деца и ученици към месец юли 2017 г. необхванатите са били 2059 или 17% /включително в чужбина/. След усилената работа от страна на всички институции към месец септември 2020 г. от 11 834 подлежащи деца и ученици, необхванатите са 179 или 1,5 % /включително в чужбина/.

Особен акцент беше поставен от министъра на образованието и науката Красимир Вълчев върху дейността на образователните медиатори и социалните работници, които активно се включват в работата - носят образователни материали до домовете на децата и разговарят с родителите им за ползите от обучението и за възможностите за реализация след придобиване на качествено образование. Министър Красимир Вълчев благодари и на областните управители за активната работа при координацията на дейностите на институциите и подчерта, че занапред трябва да се активира Механизмът повече по отношение на 4-годишните деца, като се развие териториалната отговорност на училищата и детските градини. Той посочи, че за намаляване на таксите за посещения в детските градини в бюджета са предвидени 25 млн. лева, както и 110 млн. лв. за строеж на детски градини по Програмата на МОН.  Успоредно с това страната ни инвестира и в осигуряване на персонални устройства за учениците и учителите, като през последните 10 месеца бяха закупени около 28 000 компютъра за нуждите на обучението от разстояние. „През декември спрямо април беше повишен обхватът на учениците в електронно обучение с 2%. През същия месец бяха раздадени над 32 000 устройства за ползване от учениците“, уточни още министър Вълчев. Отделно ще бъдат закупени още 80 000 устройства по инструмента на ЕС за справяне с предизвикателствата от пандемията от Covid-19 „React ЕU“, допълни Вълчев.

Министърът на труда и социалната политика Деница Сачева информира, че над 1800 деца и младежи без родители са получили техника и безплатен интернет, за да учат. Тя припомни, че родители на близо 30 000 първокласници и над 24 000 осмокласници получиха помощ, за да се стимулира записването на деца в училище и да се ограничи отпадането им след 7 клас от системата. Над 35 700 семейства са получили помощ за отглеждане на дете по време на обучението от разстояние, като са изплатени 30 млн. лева до момента. 73 милиона са осигурени за цялата година.

Продължават усилията на институциите за връщане и предотвратяване на отпадането на деца и ученици от образователната система. От съществено значение за ефективността на дейностите са добрата комуникация и сътрудничество между всички страни на регионално и местно ниво.